Wij zijn net terug van een weekje kamperen in de Zuid-Franse Alpen. Van deze week spendeerden we twee volle dagen in de auto. Dat maakte dat we ter plekke vijf dagen hadden om te wandelen, te luieren en te genieten van alle Franse specialiteiten (lees: bier en wijn!).

Accomodatie

Slider

Ons oorspronkelijk plan zag er enigszins wat anders uit. De bedoeling was eerst om niet te ver te rijden en een weekje in Normandië te gaan kamperen. Ideaal want dan waren we in een mum van tijd op onze bestemming en dan hadden we meer tijd om met onze pootjes omhoog van onze vakantie te genieten. Het slechte weer in West-Europa besliste daar echter anders over. Een hele week met de tent in de regen zagen we niet echt zitten en dus besloten we om veertien dagen voor ons verlof onze koers te wijzigen en toch meer naar het zuiden te gaan. Na wat speurwerk op het internet kwam ik op de website van een Nederlandse camping terecht. Het kleinschalige karakter (én mooie foto’s) van camping ‘River’ in Méolans-Revel spraken ons direct aan en twee weken later werden we hartelijk verwelkomd door de Nederlandse uitbaters Hans, Emy, hun dochter Kim en vakantiestudent Joost. Onze plaats hadden we op voorhand al gereserveerd, plaatsje 26 vlak naast een idyllisch riviertje. Qua uitzicht was dat een voltreffer. Alleen maakte dat schattige riviertje toch behoorlijk veel lawaai waardoor we iets minder goed sliepen dan verwacht. Mijn vrees dat ik om de vijf minuten naar het toilet ging moeten door het geluid van stromend water, bleek gelukkig ongegrond.

Op het kampeerterrein is een restaurant waar Kim in de keuken staat. Het is heel fijn om na een wandeling op de camping toe te komen en daar ter plekke te kunnen lunchen. De pizza’s zijn superlekker en als dessert kan je een wafel (of twee, of drie) krijgen al dan niet met ijs en/of slagroom. Je raadt al wat ik een hele week heb gegeten daar. ?

Het sanitair is eenvoudig maar netjes onderhouden en alles werkt perfect. Er zijn onder andere heerlijke douches en er is 24/24 (I kid you not) muziek op het toilet. Echt leuke muziek die recht uit mijn spotify-lijst had kunnen komen. En je apprecieert het pas ten volle wanneer je midden in de nacht moederziel alleen op het toilet zit (die Franse kazen!) en je muzikaal wordt bijgestaan door Ed Sheeran.

Wandelingen

Op de camping hebben ze een map met een aantal uitgeschreven wandel-, auto- en fietsroutes. Daarvan hebben we er drie uitgeprobeerd. Eén wandeling vertrekt aan de camping, voor de andere twee moet je eerst een stukje rijden. De routes zijn ter plekke aangeduid met een bepaald kleur en relatief makkelijk te volgen (tenzij je Liesbeth en Pieter bent, maar daarover later meer). De moeilijkheidsgraad staat aangegeven in de map. Enkele routes staan ook beschreven op de website van de camping.

Slider

Onze eerste wandeling startte vlak aan de camping. Na een pittige 10 minuten stijgen, kwamen we uit op een adembenemende wei met zicht op de bergen. Na dat eerste stukje ‘afzien’ viel  de rest van de wandeling zeer goed mee. We kwamen langs een pittoresk dorpje met  houtzagerij en konden verkoeling zoeken bij de verschillende watervalletjes.  Dit was de eerste echte wandeling op mijn Teva-sandalen die ik speciaal voor deze reis aanschafte, geen echte trekschoenen uiteraard maar voor deze wandeling uiterst geschikt!

Voor de tweede wandeling moesten we een uurtje rijden, maar dit was het meer dan waard! We begonnen onze tocht in een slaperig dorpje en kruisten al vrij snel een heleboel schapen. Dit was dan ook direct onze eerste kennismaking met de Pyrenese berghond. Op onze wandelingen kwamen we meermaals borden tegen met daarop informatie over deze imposante hond. Hij wordt van kleins af aan gekweekt tussen de schapen zodat hij later de kuddes kan beschermen tegen wolven en andere wilde dieren. Op de borden wordt gevraagd om kalm te blijven en de hond de kans te geven om jou te identificeren als mens. Het liefst had ik deze gigantische knuffelbeer eens geknuffeld, maar dat zat er helaas niet in.

Na deze ontmoeting ging het een beetje fout met onze routekeuze. In plaats van de familiewandeling maakten we een ietwat technischere wandeling richting de gletsjer. Het was klimmen en door (ijskoude) beken ploeteren maar je wordt dan wel beloond met de meest prachtige uitzichten. Ook hier werd ik aangenaam verrast door het comfort van mijn megacoole sandalen! Ik ben (uit luiheid) gewoon met sandalen en al door de rivier gelopen en 5 minuten later was alles weer kurkdroog! Letterlijk, aangezien deze knapperds gedeeltelijk van kurk zijn gemaakt.

Slider

De laatste wandeling zal mij alleszins bijblijven als de grappigste wandeling. Ook hier ging het een beetje fout toen we onze geel-rode markeringen niet meer zagen en we plots vastzaten op één of andere richel. Het gezicht van Pieter toen we rechtsomkeer moesten maken, vergeet ik nooit meer. Ik heb tranen met tuiten gelachen terwijl mijn arme vriendje voetje voor voetje zijn hoogtevrees trotseerde. Ik heb nochtans ook hoogtevrees maar ik was zo hard bezig met lachen dat ik naar beneden ben gehuppeld (bij wijze van spreken).

Daarna ging het iets beter met onze oriëntatie, mijn conditie zakte echter naar een dieptepunt. Bij een steile beklimming moest ik om de 3 bomen toch even stilstaan om te bekomen. Daar ging mijn sportieve zelfbeeld, tijd nu voor Pieter om te lachen met zijn ouwe doos…

Omgeving

Op 12 kilometer van de camping ligt een klein stadje, Barcelonette. Daar zijn we regelmatig naartoe geweest om inkopen te doen en om ’s avonds te gaan eten. Er werden ons twee verschillende restaurants aangeprezen: l’Abri en Le Patio. In het eerste restaurant hebben ze overheerlijke pizza’s die in een houtoven worden gebakken. Het tweede restaurant serveert een Frans-Italiaanse keuken en heeft een mooie binnentuin. De bediening is snel, soms iets te snel maar het eten was zeer lekker! Aanraders zijn sowieso de hamburger en de ravioli met geitenkaas.

20160701_203101

20160701_203040

In het restaurant van de camping serveren ze een lokaal bier ‘la Sauvage‘. Dit wordt gebrouwen in Saint Paul sur Ubaye en lag op onze weg naar Maljasset. Aangezien we de blonde variant al uitgebreid geproefd en goedgekeurd hadden, stopten we aan de Brasserie om een voorraad in te slaan voor thuis. Er is eveneens een mogelijkheid om de brouwerij te bezoeken.

Niet ver van de camping ligt een prachtig meer, le Lac de Serre-Ponçon. Het 20 km lange stuwmeer is het grootste kunstmatige meer van Europa (Wikipedia, mijn vriend) en is ideaal voor een dagje zonnen en bootje varen.

Voor mij was dit een ideale vakantie, veel lekker eten en drinken, een beetje bewegen en veel vriendelijke mensen om ons heen. Zeker voor herhaling vatbaar!